Redo för nya kundlöften? Låt gäster och medarbetare glänsa

March 26, 2023

Publicerat i Turismnytt år 2023:

Våren är på intåg. Säkert som amen i kyrkan kommer kundlöftena: reklamen om att bli mer som sig själv, koppla av och unna sig varmare dagar vid medelhavet. Lyckliga vackra par i mjuk solnedgång, nån sandstrand, en drink och saken är biff. Jag älskar förstås få se Mads Mikkelsen dyka ner i en pool nära mig, vem gör inte det? Och så nynnar vi musiken. TUI, Ving? Var det inte Fritidsresor som gick i bräschen för charterreklamfilmerna som en egen genre? Sedan blev Lottie Knutsson reseexperten med hela svenska folket. Det har gått några år, visst bör det vara tid för nåt annat, lite mer på riktigt?

Många planerar för en hemestersommar

Sämre ekonomiska tider gör att många planerar för en hemestersommar. Men efter pandemiflykten från besöksnäringen är det inte helt enkelt att hitta personal till säsongsupplevelser, restauranger och boenden. De jobbsökande som finns letar efter en trevlig arbetsmiljö, intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter och balans mellan jobb och fritid, enligt Randstads stora rekryteringsundersökning 2022.

Löftet till medarbetarna

Hur ser då besöksnäringens löfte ut till sina medarbetare? Generellt lite oklart. Kollar vi vad världens bästa arbetsgivare DHL lovar sina medarbetare kanske vi kan lära oss nåt om löften? (undersökning av Great Place to Work 2022 )

Tio tips

10 tilltalande anledningar att börja hos oss…

  1. För du kommer ha hela världen inom räckhåll
  2. För du kommer att fortsätta lära och växa
  3. För arbetet du gör spelar roll på riktigt
  4. För du kommer vara i gott sällskap
  5. För du ser alltid fram emot morgondagen
  6. För du kommer bli en del av en hållbar framtid
  7. För du kan försäkra dig om en ljus framtid
  8. För din individualitet är värd att fira
  9. För du kommer få alla möjliga chanser att glänsa
  10. För du får vår respekt och vårt stöd

Medarbetarna lika viktiga som gästerna

Eva Sandholm, VD på Quality Hotel Waterfront och Quality Panorama i Göteborg säger att undersöka vad medarbetare tycker om sin arbetsplats är lika viktig som att fråga efter gästernas upplevelse. Och sedan leva upp till ständiga förbättringar.

Tänk om vi redan i år istället för skönmålande ”visit”-filmer där solen alltid lyser kan börja visa både medarbetare, besökarna och boende lite respekt. Intressera oss för hur de egentligen upplever platsen och – dessutom – lova göra ständiga förbättringar? Våga formulera riktiga löften, typ:

Välkommen, här får du som besöker, bor och jobbar:

  1. Hela världen inom räckhåll
  2. Fortsätta lära och växa
  3. Spela roll på riktigt
  4. Vara i gott sällskap
  5. Alltid se fram emot morgondagen
  6. Bli en del av en hållbar framtid
  7. Försäkra dig om en ljus framtid
  8. Se din individualitet värd att fira
  9. Få alla möjliga chanser att glänsa
  10. Få vår respekt och vårt stöd

Vilken destination blir först?

Se där, löften värdiga en destination på frammarsch, löften som reseanledning, till boende och att flytta till. Vem blir först ut? Någon kommer sätta en helt ny genre…jag kommer gärna. Att öka värdet på varumärket genom löften går som en röd tråd, denna vecka föreläser jag om Världens bästa arbetsplats attraherar kompetens när Destination Sundsvall, Timrå, Ånge bjuder in till besöksnäringens rekryteringsträff. Och Från marknadsföring till medborgarskapande på Berghs School of Communications utbildning Placebranding.

Läs fler av Andrea’s blogginlägg här

Foto: Veit Hammer on Unsplash