
5 tecken när ditt team behöver en energiboost – och vad du kan göra åt det
De flesta team går igenom svackor. Det behöver inte betyda att något är fel, det kan vara ett tecken på att det är dags att fylla på med ny energi, nya perspektiv eller en nystart i hur ni samarbetar och kommunicerar.
Här är fem tydliga signaler att hålla utkik efter och vad du som ledare eller HR-ansvarig kan göra för att vända trenden.
1. Det är tyst på mötena
Tystnad kan betyda att medarbetarna inte känner sig trygga att dela sina tankar eller att de har tappat intresset. När få vågar bidra blir det svårt att skapa engagemang.
Vad du kan göra:
Skapa samtal på riktigt. En föreläsning eller workshop som öppnar upp frågor kring kommunikation, arbetskultur eller samarbete kan ge en nystart och bryta mönstret.
2. Tempot är lågt – utan att arbetsbelastningen är det
Det är skillnad på att ha mycket att göra och att ha energi i det man gör. Om teamet känns trögt trots rimlig arbetsmängd kan det handla om motivation, inte kapacitet.
Vad du kan göra:
Ge perspektiv. En extern röst som visar på varför jobbet spelar roll, och vad som gör att människor faktiskt mår bra och presterar kan ge ny riktning.
3. “Vi och dom”-känslan smyger sig in
När team eller avdelningar börjar prata om varandra i mindre positiva ord tappar ni fart. Det blir fokus på gränser istället för riktning.
Vad du kan göra:
Ta in perspektiv som fokuserar på samarbete, tillit och kommunikation över gränserna. Det kan konkretisera det många känner men inte vet hur de ska uttrycka.
4. Det saknas glädje i arbetsvardagen
Allt behöver inte vara roligt, ändå är ett visst mått av glädje, skratt och energi ett tecken på att teamet fungerar. När det försvinner är det värt att reagera.
Vad du kan göra:
En välriktad föreläsning kan ge igenkänning, skratt och en känsla av att “vi är inte ensamma om det här”. Och framför allt: vad vi kan göra åt det tillsammans.
5. Nya ledare och gamla vanor
När nya personer kommer in i ledarroller förändras dynamiken i ett team. Det kan skapa otydlighet eller osäkerhet även med de bästa intentioner.
Vad du kan göra:
Ge nya chefer verktyg för tydlig, kommunikativt ledarskap. Det ger trygghet i alla riktningar och gör att teamet snabbare hittar rätt tillsammans.
Vad är nästa steg?
I många organisationer jag möter säger man:
“Vi vet att det här behöver tas i – men vi har inte hunnit.”
Eller:
“Vi har pratat om det länge, ändå händer inget.”
Det är precis då det är dags att göra något. Ett föredrag eller en workshop som en konkret, tydlig och energigivande startpunkt.