Ge oss en handbok i att paketera turism

December 12, 2023

Turismnytt -23: Kulturturism kan lyfta svensk besöksnäring. Internationella gäster suktar efter det lokala, man vill åt det unika, lära sig, berikas på kunskap. Så oändligt bra. Att åka till varandra och uppleva det lokala, traditioner, mat, design, vardagslivet. Visit Sweden har tagit fram en studie tillsammans med Tillväxtverket. Jag har kikat på webbinariet en timma med kunniga Jenny Jonevret, VD Susanne Andersson och kollegor. Kika du också, eller läs rapporten. Visst känns det inspirerande att bara sätta igång? Och göra som de säger: Identifiera, paketera och marknadsföra.

Orättvist att några måste betala

Eller, vänta nu. Det här med att ta betalt för natur- och kulturupplevelser, hur enkelt är det? Var har vi alla goda exempel och entreprenörer? Jo jag vet att det finns grymma undantag, humlor som inte borde kunna flyga men gör det ändå. De berikar allas våra liv, hej! Sverige rymmer dessutom gott om skickliga hantverkare som gör fantastiska alster av till exempel ull, ideella krafter som håller hembygdsgården öppen och naturälskare som inventerar allt från svalor till gullviva.

Vi har vant oss. ”De på kommunen” ska tillhandahålla stränder, vandringsleder, grillplatser. Kort och gott friluftslivet ska gå på skattsedeln. Så är vi vana. Blir det då inte lite orättvist om endast de som betalar för sig ska få unika upplevelser som kapitaliserar på den gemensamma naturen och kulturen?

Frivilliga när andan faller på

Tro mig, detta med paketering är svårt. Ideella krafter är inte sugna att hålla öppet eller baka tunnbröd på särskilda tider i särskild omfattning, man är van att göra lite som andan faller på, helt frivilligt. Hur ska entreprenören kunna paketera osäkra öppettider? Under mina två år på Turistsportlinjen i Kiruna fick vi ligga 25 veckor i fält. Men redan då pratades det väldigt lite paketering och prissättning.

Jag längtar efter en tvilling till kulturturism-studien. En handbok som kan visa: Gör såhär, lär av dessa affärsmodeller, paketera så här, ta bra betalt. För som jag ser det efter 30 år med besöksnäringen är det mycket enklare att säga än att göra.

Gårdsförsäljning

Och för hela Sveriges skull, upplevelser, arbetstillfällen, landsbygd, mobilisering, resiliens: Se till att tillåta gårdsförsäljning genast, så kan dessa duktiga mat- och dryckeshantverkare utgöra navet i en lokalt framväxande besöksnäring. Och vi andra kan koppla på vår övernattning och krydda upp med ännu fler kultur- och naturupplevelser för en betalningsvillig marknad.

Läs hela inlägget här: https://www.turismnytt.se/blogginlagg-en-handbok-i-att-paketera-turism-nu/