Ryktet spelar roll för en plats
Publicerat i Turismnytt den 22 feb 2023.
Ett gott rykte öppnar dörrar, lockar och välkomnar. Att lyckas attrahera kompetens är nyckeln till utveckling, det vet varje klok arbetsgivare och kommun. Länge var det här med besöksnäringen en kommunal grej som handlade om turistinformation i små stugor på torget. Så inte nu. Glädjande visar allt fler företag och arbetsgivare intresse för att höja pulsen för den plats man verkar på. Det kan handla om att gå ihop i nätverk och locka (vetenskapliga) möten och kongresser, attrahera de fräckaste sport- och kulturevenemangen, höghöjdsbanor i trädtopparna och sommarmorgon på SVT. Ett rykte som placerar vår destination i topp 10 i Sverige är nåt att drömma om!
Undersökningar och rankningar har betydelse
Vem angår ett gott rykte för en destination? Jo alla på platsen: De som bor, de som verkar och de som besöker. Så hur vet vi att vi lyckas, kan man verkligen mäta ett gott rykte? Ja, man kan ju göra egna undersökningar. Och så finns det ett par undersökningar att hålla lite extra koll på: Svenskt Näringsliv mäter kommunernas företagsklimat. Intresse för resultatet samlar både näringsliv, tjänstemän och politik. Det tycker jag är bra. Ett gott företagsklimat visar att kommunen mår bra och går bra, lockar investeringar och skapar stolthet hos dem som bor och verkar här.
Att komma högst i SNDMOs Resa i Sverige-undersökningen för de mest eftertraktade destinationerna är underbart. Och välförtjänt. Jag menar, hur klokt är det inte att satsa på en mysig atmosfär, ett trevligt bemötande samt nytt på listan, tryggt och säkert? Alla vill åka till ett sånt ställe. Och dit alla vill åka där är invånarna stolta. Och dit lockas också kompetens och investeringar. En uppåtgående spiral. Medan också motsatsen råder. Hört från säker källa:
Den plats som inte lyckas locka besökare lyckas sällan attrahera kompetens!
Skapa anledningar att besöka, bo och verka
Tänk! Falsterbo/Skanör, Visby och Gotland om sommaren. Hit vallfärdar säsongarna. I fäders spår för framtids segrar, Skalet och Hundfjället om vintern, hit vallfärdar också kompetensen som behövs för att hålla besökskvalitet på tillgänglighet, restauranger, hotell, se och göra.
Jag gillar att hela näringslivet kliver fram och tillsammans med sin kommun räcker upp handen för att skapa en ännu bättre plats för alla som är där. Skapa anledningar att besöka, bo och verka. Så kan djungeltrumman och var och en som är sin egen redaktör göra sin del av jobbet: twittra och Instagramma sig blå för att förknippas med de exklusiva händelserna på plats (Hej Almedalen! Hej Frihamnsdagarna! Hej Storsjöyran!).
Exemplet Lund
Ett gott nytt exempel är Heja Lund. Näringsliv, universitet och kommun går samman för att på olika sätt lyfta Lund. Företag som Skanska, Sparbanken Skåne och Wihlborgs visar att man vill. Lund ligger på plats 25 i undersökningen Resa i Sverige som toppas av Göteborg, Gotland och Stockholm. Med ledning av Visit Lund, inspirerade av Världsklass Uppsala säger näringslivet sig ha målet med ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
Mycket coolt att företag UTOM, i bemärkelsen utanför, besöksnäringen kliver in och tar plats FÖR besöksnäringen. Nu lyfter det, heja Lund!
Foto: mauro mora Unsplash