Så blir det åka av i städer och destinationer
Höstmötet med SNDMO i Uppsala blev lyckat. Städer och destinationer från Ystad till Kiruna var på plats i dagarna två för kunskap och erfarenhetsutbyte och möjligen lite skvaller. Visit Sweden var med, så också Svensk Handel och Visita. Näringsdepartementet och Tillväxtverket aviserar fortsatt intresse och hälsar att de deltar gärna framöver.Värdskapet stod Destination Uppsala för, med ledning av Helena Bovin, marknadschef I samma organisation och ordförande i SNDMO (Swedish Destination Managing Organisations). Och såhär i Halloweentider fick deltagarna uppleva kvällen med en äkta spökvandring på Salsta slott.
Besöksnäringen är grym på att ställa om och innovera
Under mötet hade jag uppdraget att vara moderator för panelsamtalet på tema innovation och hållbarhet. Styrelsen för SNDMO, Sofie Lidholm, Visit Västerås, Lotta Andersson, Visit Stockholm, Fredrik Janson, Destination Falkenberg samt nämnda Helena Bovin hade plockat fram Strategin för hållbar turism och växande besöksnäring, framtagen av Näringsdepartementet. Visionen är att 2030 är Sverige världens mest hållbara och attraktiva resmål byggt på innovation.
En initierad panel med Susanne Andersson, VD Visit Sweden; Elisabeth Elmsäter-Vegsö, svensk Handel; Elinor Hennelvelt, Visita och Helena Bovin SNDMO belyste vikten av att utveckla både hållbarhet och innovation. Panelen såg att besöksnäringen är grym på att ställa om och innovera. Det har vi sett under pandemitiden, men är kanske som helhet inte lika pigg på att digitalisera sina tjänster och erbjudanden.
Dessutom tycks innovationssystemet med EU-finansiering, Vinnova, Tillväxtverket och Rise endast lämna skulor i utvecklingsmedel till denna mångmiljardnäring. Kan det bero på att fysiska produkter fortfarande rankas högre i Industrisverige medan tjänster och tjänsteinnovation ses som lite mer svårfångat och suspekt?
Jag menar att besöksnäringen förtjänar en plats i Industrisverige, en mycket större del av innovationssystemets miljardinvesteringar och det nu! Vi såg under pandemitiden hur förfärligt Roy Anderssonskt samhället blir.
Tänk tom citykärna, när restaurangerna stänger och människor slutar gå i butiker, på konsert, hotell, muséer, café och restauranger. Slutar umgås. Utan besöksnäringens mötesplatser ingen vidare livskvalitet.
Möjligheterna att utveckla Sverige tillsammans med besöksnäringen är gigantiska och många står redo att växla upp arbetet med både innovation och hållbarhet.
Här gör nationella organisationer och själva kapitalet klokt i att kroka arm med städer och destinationer inom besöksnäringen. Kom lite närmare SNDMO. Så kan det bli åka av i besöksnäringssverige. Texten är publicerad i Turismnytt november 2022.